Sunday 20 January 2013

au kangelastele, dakari viimane katse



Dakar 2013 on peatselt ajalugu. Laupäeval sõideti tänavuse maratonralli viimane katse ja jõuti finišisse Santiagos. Täna on pidustuste päev ja igaüks, kes läbis ca 8500 kilomeetrise teekonna läbi Peruu, Argentina ja Tšiili, võivad ennast kangelasteks pidada. Vahet pole milline see koht on. Neile, kes esmakordselt finišis, on see ilmselt selline pisara ja põlveväristamise koht. Põhjusega. Neile, kellele on see juba tea mitmes kord, on see järjekordne tõestus, ma sain hakkama. Neile, kes on võtitjad on see ilmselgelt ülim tunne, olgu see siis esimene või üheteistkümnes kord võitjana käsi taeva poole tõsta. Sest nagu ütles Cyril Despres, ma kavatsen lõpetada Dakari sõitmise siis, kui see muutub mulle lihtsaks. See aeg on aga kaugel, sest Dakar on liiga pikk, liiga raske, liiga kuum, liiga külm. Varajased ärkamised, düünides ekslemised, kivide ja kaktuste vahel kihutamine. Dakar on lihtsalt liiga keeruline, et teda oleks lihtne võita.
Esmaste, mitteametlike andmete kohaselt jõudis finišisse 125 tsiklit, 90 autot, 60 veoautot ja 26 quadi. Startis tänavusele Dakarile kokku 459 osalejat, meeskonda. Lõpetas kokku 301, mis teeb lõpetamise protsendiks 65,5. Poole peal, enne Dakari puhkepäeva oli see protsent 74,8. Vaadates neid numbrid ja tõdedes, et finišisse jõudis üle poole startinuist, leian ma, et see pole üldse paha number ja näitab meeste, naiste ja masinate ettevalmistust.


Laia Sanz
Ja rääkides naistest, tsiklite arvestuses oli teist korda Dakaril stardis 13 kordne triali maailmameister ja eelmise aasta enduro maailmameister Laia Sanz, kes parimal hetkel oli absoluudi 29. kohal. Sellele kohale tõstis teda hea esitus kaheksandal katsel, kui ta oli 12. paraku tuli kohe ka tagasilöök, kui üheksandal katsel tema Gas-Gas mootorist õli välja jooksis ja tema abiline Miguel Puertas teda kõie otsas 470 kilomeetrit vedas. Kell viis hommikul laagrisse jõudnud Laia kartis, et nüüd on kõik läbi, ta ei mahu ajalimiiti ja peab katkestama. Õnneks mitte, järgmisel päeval ta jätkas ja peale kümnenda katse tagasihoidlikku esitust (selge väsimus) paugutas ta viimastel katsetel aegu 30 hulgas ja sellest pisut tagapool ning teenis tänavuse Dakari 93. koha.
Laia Sanz kodulehekülg

Tšiili preili Gardulski katkestas Dakari sel samal üheksandal katsel.
Quadidel sai itaallanna Camelia Lipatroni kokkuvõttes 15 koha ja oli pea kõigil katsetel kahekümne hulgas.

Neljast Race2recovery meeskonnast, mis olid kokku pandud USA ja Briti missioonidel vigastada saanud sõduritest, jõudis Santiagosse üks nende auto - Land Roveri baasil ehitatud Wildcat, mille roolis oli major Matt O'Hare ja kaardilugeja kohal kapral Phillip Gillespie, said autode arvestuses 90. koha.
Race2Recovery kodulehekülg

Tegelikult võiks Dakarilt noppida välja hulgaliselt erilisi lugusid, olgu selleks kasvõi Poola suusahüppaja Adam Malysz, kes oli tänavu autode arvestuses 15, parandades sellega oma eelmise aasta tulemust jõuliselt, kui ta oli 37. Kuid oleks vast aeg liikuda selle aasta Dakari kangelaste juurde.

Ruben Faria ja Cyril Despres, foto: DPPI
Tsiklitel oli üleval küsimus, kas Francisco Lopez, kes oli teisel kohal ja kaotas Cyril Despres'le pisut üle kaheksa minuti ründab. Tegelikult aga sai selle aasta Dakari saatus selgeks enne viimast etappi. Mainisin eelmises postituses, et Dakari lõpul võivad mootorite kestmised olla olulise tähtusega. Despres vahetas oma KTM'i mootori ära poole peal, Lopez aga enne viimast etappi. Tšiili tsiklimees ütles, et eelviimasel päeval oli tal probleeme käikudega ja kindlam oli mootor ära vahetada. "Teisest kohast olulisem oli mulle Dakar Tšiili pealinnas lõpetada," ütles Lopez. Nii kuuluski viies Dakari võit Cyril Despres'le, kes tunnistas, et see oli kõike muud kui lihtne Dakar, kuigi paljud kippusid teda juba enne starti võitjaks pidama, kuna Marc Coma jäi kõrvale. Katse võitnud Despres veekandja Ruben Faria tõusis tagasi teisele kohale, kaotust Despres'le jäi pea 11 minutit ja edu kolmanda koha saanud Lopezi ees oli kaheksa minutit. Kuid tõepoolest, Despres elu ei ole lihtne, Dakar 2014 võistlusel on taas kõvemaks saanud nii Lopez kui noor Joan Barreda, kes näitas väga head kiirust kuid koges tehnilisi probleeme ja kohati jäi tal puudu kogemusest. Helder Rodrigues Honda tehasetiimis on samuti palju juurde õppinud ja loodame, et Honda jätkab tehasetiimiga Dakaril. Yamaha mehed Prantsusmaalt, vana rebane David Casteu ja noor õpilane Oliver Pain juhtisid mõlemad rallit, kuid kogesid tagasilööke. Dakar 2014 saab olema põnev. Raudpolt.

Jean-Paul Cottret ja Stephane Peterhansel, foto: DPPI
Autodel sellist põnevust lõpus polnud, Stephane Peterhansel vormistas Mini roolis oma 11 Dakari võidu ja selles oli väga suur osa tema kaardilugejal Jean-Paul Cottret'l kes neid hoidis õigel teel ka siis, kui teised eksisid. Ühe korra ei kuulanud Peterhansel oma kaardilugejat ja ajakaotus oli kiire tulema. Kuus võitu tsikliga ja viis autoga. Balanss on peaaegu paigas. Giniel de Villiers, kes kahel eelneval aastal on olnud poodiumil (teine ja kolmas) jätkas sama stiili, olles tänavu teine. Väga rahul peab oma Dakariga olema venelane Leonid Novitski, kes oma Miniga sai kolmanda koha, vaatamata sellele, et tiimikaaslane Nani Roma viimasel katsel meeletult pingutas, kuid Novitskist jäi puudu kaheksa minutit. Mis aga mulle selle aasta Dakaril autode osas küige suurema mulje jättis, oli Qatar Red Bull tiim, mille nelja kuuga valminud bagid suutsid Carlos Sainzi ja Nasser Al-Attiyah'i juhtimisel näidata väga head kiirust. Kahjuks jäid mõlemad raja äärde, seda tehniliste probleemide tõttu, kuid nad on järgmine aasta tagasi. Nasseri esmase plaani kohaselt viie bagiga. Muidugi vaatame nüüd huviga, kas prantslastest korraldajad üritavad bagidele nö päitseid pähe panna, sest nende õhuvõtu ava suurus oli suurem kui neljaveolistel masinatel. Ei usu küll, et seda nüüd piirama hakatakse, kuid suurtele autofirmadel võib harja punaseks ajada küll, kui tuleb mees kõrbest, ehitab Ameerikas nelja kuuga bagi ja laseb siis nende toodangule kõrge kaarega pähe. Ja loomulikult Robby Gordon, ilma tema ja tema ütlemisteta ei kujutaks Dakari ette. Olen enam kui kindel, et 2014 on mees taas stardis ja läheb võitu püüdma. Nii nagu ta seda viimastel aastatel püüdnud on, kuid oma lollide vigade tõttu sellest ilma jäänud.

Benediktas Vanagas ja Saulius Jurgelenas
Leedu sõitja Benediktas Vanagas tuli samuti Dakari lõpuni, peale proloogi 17 kohta tunduski, et asi on liiga ilus. Sellele järgnes efektne katus järgmisel katsel ja oli oht, et ralli jääb pooleli. Kuid õnneks mitte, kokkuvõttes kuulus neile igati vääriline 64 koht. Leedukate autoks oli Läti toodang, ehk siis OSCar.
Eduard Nikolajev, foto: Red Bull
Veoautodel vahetus taas võim. 2006 aastal Dakari seitsmekordse võitja Vladimir Tšagini meeskonnas mehaanikuna alustanud ja sama meeskonnaga 2010 võidu saanud Eduard Nikolajev sai tänavu esimese päris oma Dakari võidu. Ehk siis roolides pea kümme tonni kaaluvat Kamazi. Kuna Iveco mehed Gerard de Rooy ja Hans Stacey olid tänavu üsna hädas paljude asjadega, siis kuulus kolmikvõit Kamazile - Nikolajev, Mardeejev ja Karginov.
Marcos ja Alejandro Patronelli, foto: DPPI
Quadidel oli asi üsna selge ja üsna kiiresti. Marcos Patronelli võttis ülikindla võidu ja nüüd on see talle teine, kokku on nad venna Alejandroga võitnud neli Dakari viiest, sest quadide arvestust hakati pidama alles aastast 2009, kui Dakar jõudis Lõuna-Ameerikasse.
Seega, ongi läbi. Kaks nädalat emotsiooni, rõõmu, kurbust ja kahjuks ka surma. Kolme võrra kasvas Dakari surmade number tänavu ja on nüüd alates aastast 1979 peetud võistlusel 66 peal. Nendest 26 on olnud võistlejad.

Ja last but not least, kuidas läks minu ennustus?
Tsiklid: pakkusin Despres, võitis Despres
Autod: pakkusin Al-Attiyah, võitis Peterhansel, Al-Attiyah katkestas
Quadid: pakkusin Laskawiec, võitis Patronelli, Laskawiec oli 13  
Veokad: pakkusid Nikolajev, võitis Nikolajev.
Seega kahest kaks. Kuidas läks sinu ennustus?

No comments:

Post a Comment