Tuesday 30 July 2013

Tänavuse Soome MM-ralli võitja saab olema kas esmakordne või kahekordne

2012 võitjad Loeb ja Elena foto: GEPA Pictures/Citroen
Soome MM-ralli ehk Neste Oil Rally Finland on ukse ees. See ralli erutab ilmselt Eesti rallisõpra kõikidest MM-etappidest enim, põhjuseid selleks on mitmeid. Omaaegset eufooriat, kui 2003 aastal Markko Märtin ja Michael Park selle ralli võitsid ja soomlastele piltlikult öeldes nende enda elutoas pikki vahtimist andsid, tänaseks enam selles mahus järel ei ole. Kuulsale võidule ja Juhan Partsi kopterilennule järgnevatel aastatel spekuleeriti numbritega 10 000 ja rohkem veel, kui räägiti eestlastest rallil. Märkimisväärne osa tegeles muidugi Jyväskyläs ja selle ümbruses meie maine mutta tampimisega ja paljud said ralli võitja teada alles esmaspäeval kodus lehti lugedes. Või hiljem, sõltuvalt sellest, millal pilt ette tuli. Usun, et nüüdseks on Soome raja äärde jäänud eestlastest vaid asjalikud rallisõbrad, kes peavad lugu heast võistlusest ja mõnusast seltskonnast. Ja muide, usun, et paljud varem mainitud põmmpeadest on ka sellel aastal Soomes. Kui 2004-2005 võisid nad olla rahabossid, siis täna on paljud neist lihtsalt tavalised Soome ehitajad. Lõbusad elu ringkäigud.


Tulles aga tagasi teema juurde ehk siis Neste Oil Rally Finland, siis põnevust jagub mitmesse arvestusse, osades nendes kaasa kõnelemas ka meie sportlased. Soome ralli võit on midagi sellist, mida enda CV’sse ihkab iga rallimees. Ma ei võin ju ennustada, kes konkreetselt võidab. Kuid pean ka vajalikuks pisut arutleda erinevate sõitjate võimaluste üle.
Alustame sellest, et tänases stardinimekirjas on kaks meest, kes selle ralli võitnud: Jari-Matti Latvala (2010) ja Mikko Hirvonen (2009). Vaieldamatult on mõlemad mehed soosikud, kuid on üks mees, kes seda rallit võitnud pole ja kellel oleks tõsine soov seda kolmanda prantslasena Didier Aurioli (1992) ja Sebastien Loebi (2008, 2011, 2012) järel teha. Jah, MM-sarja kindel liider Sebastien Ogier ihkab võitu kas samapalju või isegi rohkem kui need kaks soomlast.

Sebastien Ogier ja Julien Ingrassia, foto: Volkswagen Motorsport
Nagu ma kuulnud olen, ei pidavat Volkswagen Motorsport oma meeskonna pilootidele sellel rallil tiimikorraldusi andma. Ogieri edu MM-sarjas Latvala ees on 64 punkti, Latvala omakorda edestab Fordi pilooti Thierry Neuville’i 20 punktiga. Selline punktiseis lubab VW Motorsport meeskonnal võtta poistel päitsed peast ja lasta nad maailma vingeimatele kruusateedele hullama. Kui see nii tegelikkuses ka juhtub, siis kergitan kaabut Jost  Capito ja ülejäänud tiimi ees, kes ei mõtleks sellel juhul ainult sellele, et kaks autot turvaliselt koju tuua, vaid soovivad ka publikule etendust anda.

Latvala eeliseks on kindlasti sõitmine kodus, mis teisalt natuke ka kohustab. Kuid soomlased on alati olnud Soomes kiired ja VW Polo R WRC on saanud selle aasta esimese poolega Latvalale rohkem käepäraseks. Sest olgem ausad, VW Polo R WRC on siiski õmmeldud rohkem Ogieri mõõtude järgi, kes sellega tuhandeid kilomeetreid testi on uhanud. Ogieri eelised? Kindlasti nälg, meeletu nälg saada kätte maailma ühe ihaldatuima ralli võit. Ta on näidanud, et suudab Soomes sõita väga kiirelt.

Mis toob meid siis teiste tiimide juurde, Citroen on peale Loebi eemaldumist olnud seisus, mida nad poleks kõige hullemas unenäoski osanud ette näha. Sõidetud on seitse rallit ja parim Citroeni piloot on kolmel rallil osalenud Sebastien Loeb....Prantsuse meeskonnal on tõeliselt le vesi le ahjus ja olen üsna kindel, et juba vaadatakse pilguga tulevikku, et leida endale vähemalt üks uus sõitja. Abu Dhabi toetusprojekt kestab kolm aastat ja kindlasti ei oodanud Lähis-Ida valgetes halattides mehed midagi säärast. Ei taha targutada, kuid seda oli karta, kui sa võtad meeskonda kaks NR.2 sõitjat. Hirvonen on küll olnud maailma stabiilsem sõitja, kuid sellest ainuüksi ei piisa. Sest ka Sebastien Loeb isiklikult oli kindel, et Hirvonen on meeskonnas see liige, kes võtab üle tema koha ja võitleb tiitli nimel. Soome MM-ralli on talle ideaalseks kohaks tulla tagasi ja näidata, milleks ta võimeline on. Dani Sordol on ka oma hetki olnud, kuid temas ei näe ma enam samuti võitjamaterjali, ei oska öelda, kas aastate pikkune teise sõitja roll Citroenis on teinud oma töö. Soomes teda soosikute hulka ei lisaks, tema poodimule jõudmine oleks mulle suur üllatus.

Mads Ostberg ja Jonas Andersson, foto: M-Sport
M-Sport meeskonnast võib leida samuti ühe soosiku Soome ralli võidu osas. Mads Ostbergil, kellel hooaeg on läinud üle kivide ja kändude, on kirjas vaid üks poodium, Rootsi ralli kolmas koht. Mees on igal juhul tahtmist täis, tema kahjuks ja ühtlasi ka kasuks räägib seesama fakt, et ta on olnud tänavu vaid korra poodiumil. Ta ei tea, enam, mis on see tunne olla seal ja Rebecca Williams World Rally Radiost ütles õigesti, et kui tema oleks Malcolm Wilson, oleks ta saatnud Madsi mõnele kohalikule rallile sõitma, kasvõi Rally Estoniale, et ta saaks seal proovida võidu nimel sõita ja võidu korral saada see positiivne laeng, millega juba tulla Soome. Üks asi on saada auto heasse seadesse ja tunne kätte enne Soomet, teine asi aga olla mentaalselt valmis võitma. Tsiteerides Austin Powers’it, on Mads Ostberg kaotanud oma mojo. Saame näha, kas Soome ralliks on see taas leitud. Theirry Neuville on sedavastu teinud väga korraliku hooaja, olles hetkel MM-sarja kolmandal kohal kuid Soome MM-ralli võitjasoosikute hulka teda ma ei tõstaks. Tema võib aga olla seotud varem mainitud Citroeni meeskonna uue liikme otsimisega. Julgen pakkuda, et Neuville on Citroeni tiimi sihikul, Citroeni meeskonna juht Yves Matton on samuti sarnaselt Neuville’iga belglane ja lootis tegelikult teda näha juba tänavu oma tiimis. Neuville on näidanud nii eelmisel kui sellel aastal tarka ja samas kiiret sõitu, arenedes iga ralliga ja Neuville on Nasser-Al-Attiyah’i toetuse all, tänu kellele ehivad M-Spordi Fordide külgi Qatari kirjad. Seega töötahe, kiirus ja toetav rahakott, pole paha kaasavara. Kuid see on alles toores mõttearendus, mille juurde pöördume kunagi hiljem tagasi. Kiireid WRC autosid on stardis kümmekond, heameel on taas rajal näha Citroen DS3 WRC roolis Kris Meeke’i ning soomlastele on see ralli alati kohaks, kus tahetakse WRC autoga stardis olla, nii Jarkko Nikara kui Riku Tahko stardivad Mini WRC autoga. Ja loomulikult ei unusta ma ära Hyndai WRC testisõitjat Juho Hännineni Ford Fiesta RS WRC’l, kes võib positiivselt üllatada.

Nagu tavaliselt, lähen oma mõttega vähe kaugemale uitama, nii ka tänavu. Tulles tagasi alguse juurde, siis minu pakkumine on, et võitjasoosik tuleb nelikust Ogier, Latvala, Hirvonen ja Ostberg. Ja kui minna konkreetsemaks, siis pakun võitu Latvalale. Juba ainuüksi nende kümnete inimeste nimel, kes Otepääl ööklubis Jari-Matti Latvalaga pilte tegid. Et neil oleks hea kunagi lapselastele rääkida: „näe, vanaise/ema on siin onu Jari-Mattiga, kes siit läks Soome ja võitis Soome MM-ralli, eks see minu käepigistus ikka aitas teda.”

Karl Kruuda ja Martin Järveoja, foto: Ray Põder

WRC2 klassis ootab Karl Kruudat ees kõva konkurents. Tõsi, Karl läheb Soome mehena, kes tõi uuele Ford Fiesta R5 autole esimese poodiumi, olles auto24 Rally Estonia teine mees. Ja Karl on selgelt välja öelnud, et tahab Soomes võita! Igal juhul saab ta olla osaline ühes vingeimas WRC2 klassi lahingus, kus kirjas sellised nimed nagu Elfyn Evans, Esapekka Lappi, Robert Kubica, Jari Ketomaa, Eyvind Brynildsen ja paljud teised. 

Junior WRC klassis läheb samuti võitu ja häid punkte püüdma Sander Pärn, kes peab oma Ford Fiesta R2 masina Soomes viima viimase piiri peale. Hoog oli auto24 Rally Estonial hea ja loodame, et see jätkub Soomes.

Kolmapäeval sõidetakse Soome MM-ralli kvalifikatsioon, mis algab kell 19.00, ralli esimene katse aga neljapäeval kell 12.15. 

No comments:

Post a Comment