2012 võitjad Loeb ja Elena foto: GEPA Pictures/Citroen |
Soome MM-ralli ehk Neste Oil Rally Finland on ukse ees.
See ralli erutab ilmselt Eesti rallisõpra kõikidest MM-etappidest enim,
põhjuseid selleks on mitmeid. Omaaegset eufooriat, kui 2003 aastal Markko
Märtin ja Michael Park selle ralli võitsid ja soomlastele piltlikult öeldes
nende enda elutoas pikki vahtimist andsid, tänaseks enam selles mahus järel ei
ole. Kuulsale võidule ja Juhan Partsi kopterilennule järgnevatel aastatel spekuleeriti
numbritega 10 000 ja rohkem veel, kui räägiti eestlastest rallil. Märkimisväärne
osa tegeles muidugi Jyväskyläs ja selle ümbruses meie maine mutta tampimisega
ja paljud said ralli võitja teada alles esmaspäeval kodus lehti lugedes. Või
hiljem, sõltuvalt sellest, millal pilt ette tuli. Usun, et nüüdseks on Soome
raja äärde jäänud eestlastest vaid asjalikud rallisõbrad, kes peavad lugu heast
võistlusest ja mõnusast seltskonnast. Ja muide, usun, et paljud varem mainitud
põmmpeadest on ka sellel aastal Soomes. Kui 2004-2005 võisid nad olla
rahabossid, siis täna on paljud neist lihtsalt tavalised Soome ehitajad. Lõbusad
elu ringkäigud.
Tulles aga tagasi teema juurde ehk siis Neste Oil Rally
Finland, siis põnevust jagub mitmesse arvestusse, osades nendes kaasa kõnelemas
ka meie sportlased. Soome ralli võit on midagi sellist, mida enda CV’sse ihkab
iga rallimees. Ma ei võin ju ennustada, kes konkreetselt võidab. Kuid pean ka vajalikuks pisut arutleda erinevate sõitjate
võimaluste üle.
Alustame sellest, et tänases stardinimekirjas on kaks
meest, kes selle ralli võitnud: Jari-Matti Latvala (2010) ja Mikko Hirvonen
(2009). Vaieldamatult on mõlemad mehed soosikud, kuid on üks mees, kes seda
rallit võitnud pole ja kellel oleks tõsine soov seda kolmanda prantslasena
Didier Aurioli (1992) ja Sebastien Loebi (2008, 2011, 2012) järel teha. Jah,
MM-sarja kindel liider Sebastien Ogier ihkab võitu kas samapalju või isegi
rohkem kui need kaks soomlast.
Sebastien Ogier ja Julien Ingrassia, foto: Volkswagen Motorsport |
Nagu ma kuulnud olen, ei pidavat Volkswagen Motorsport
oma meeskonna pilootidele sellel rallil tiimikorraldusi andma. Ogieri edu MM-sarjas
Latvala ees on 64 punkti, Latvala omakorda edestab Fordi pilooti Thierry
Neuville’i 20 punktiga. Selline punktiseis lubab VW Motorsport meeskonnal võtta
poistel päitsed peast ja lasta nad maailma vingeimatele kruusateedele hullama.
Kui see nii tegelikkuses ka juhtub, siis kergitan kaabut Jost Capito ja ülejäänud tiimi ees, kes ei mõtleks
sellel juhul ainult sellele, et kaks autot turvaliselt koju tuua, vaid soovivad
ka publikule etendust anda.
Latvala eeliseks on kindlasti sõitmine kodus, mis teisalt
natuke ka kohustab. Kuid soomlased on alati olnud Soomes kiired ja VW Polo R
WRC on saanud selle aasta esimese poolega Latvalale rohkem käepäraseks. Sest
olgem ausad, VW Polo R WRC on siiski õmmeldud rohkem Ogieri mõõtude järgi, kes
sellega tuhandeid kilomeetreid testi on uhanud. Ogieri eelised? Kindlasti nälg,
meeletu nälg saada kätte maailma ühe ihaldatuima ralli võit. Ta on näidanud, et
suudab Soomes sõita väga kiirelt.
Mis toob meid siis teiste tiimide juurde, Citroen on
peale Loebi eemaldumist olnud seisus, mida nad poleks kõige hullemas unenäoski
osanud ette näha. Sõidetud on seitse rallit ja parim Citroeni piloot on kolmel
rallil osalenud Sebastien Loeb....Prantsuse meeskonnal on tõeliselt le vesi le
ahjus ja olen üsna kindel, et juba vaadatakse pilguga tulevikku, et leida
endale vähemalt üks uus sõitja. Abu Dhabi toetusprojekt kestab kolm aastat ja
kindlasti ei oodanud Lähis-Ida valgetes halattides mehed midagi säärast. Ei
taha targutada, kuid seda oli karta, kui sa võtad meeskonda kaks NR.2 sõitjat.
Hirvonen on küll olnud maailma stabiilsem sõitja, kuid sellest ainuüksi ei
piisa. Sest ka Sebastien Loeb isiklikult oli kindel, et Hirvonen on meeskonnas
see liige, kes võtab üle tema koha ja võitleb tiitli nimel. Soome MM-ralli on
talle ideaalseks kohaks tulla tagasi ja näidata, milleks ta võimeline on. Dani
Sordol on ka oma hetki olnud, kuid temas ei näe ma enam samuti võitjamaterjali,
ei oska öelda, kas aastate pikkune teise sõitja roll Citroenis on teinud oma
töö. Soomes teda soosikute hulka ei lisaks, tema poodimule jõudmine oleks mulle
suur üllatus.
Mads Ostberg ja Jonas Andersson, foto: M-Sport |
Nagu tavaliselt, lähen oma mõttega vähe kaugemale uitama,
nii ka tänavu. Tulles tagasi alguse juurde, siis minu pakkumine on, et
võitjasoosik tuleb nelikust Ogier, Latvala, Hirvonen ja Ostberg. Ja kui minna
konkreetsemaks, siis pakun võitu Latvalale. Juba ainuüksi nende kümnete
inimeste nimel, kes Otepääl ööklubis Jari-Matti Latvalaga pilte tegid. Et neil
oleks hea kunagi lapselastele rääkida: „näe, vanaise/ema on siin onu
Jari-Mattiga, kes siit läks Soome ja võitis Soome MM-ralli, eks see minu
käepigistus ikka aitas teda.”
Karl Kruuda ja Martin Järveoja, foto: Ray Põder |
WRC2 klassis ootab Karl Kruudat ees kõva konkurents. Tõsi,
Karl läheb Soome mehena, kes tõi uuele Ford Fiesta R5 autole esimese poodiumi,
olles auto24 Rally Estonia teine mees. Ja Karl on selgelt välja öelnud, et
tahab Soomes võita! Igal juhul saab ta olla osaline ühes vingeimas WRC2 klassi
lahingus, kus kirjas sellised nimed nagu Elfyn Evans, Esapekka Lappi, Robert
Kubica, Jari Ketomaa, Eyvind Brynildsen ja paljud teised.
Junior WRC klassis läheb samuti võitu ja häid punkte
püüdma Sander Pärn, kes peab oma Ford Fiesta R2 masina Soomes viima viimase
piiri peale. Hoog oli auto24 Rally Estonial hea ja loodame, et see jätkub Soomes.
Kolmapäeval sõidetakse Soome MM-ralli kvalifikatsioon, mis algab kell 19.00,
ralli esimene katse aga neljapäeval kell 12.15.
No comments:
Post a Comment