Thursday 10 January 2013

surm ja dakari kuues päev

Dakaril on läbi aegade olnud palju kritiseerijaid. Üks põhjus, mis kriitikutel alati hambus on, on surmajuhtumid Dakaril. Enne selle aasta Dakari oli see 63, kellest 25 on olnud võistlejad. Wikipedias on olemas ka sellekohane teemaleht, kus täpsemad detailid kirjas, kui kellegil huvi. Mootorisport on ohtlik ala ja  kahjuks on surm selle üks osa. Seda teadvustavad kõik, kes sellega tegelevad. Eile õhtul kasvas kahjuks Dakariga seotud hukkunute arv kahe võrra, eile õhtul, Peruu aja järgi kell 21.30 toimus 10 km kaugusel Tšiili piirist liiklusõnnetus, kus üks takso põrkas laupkokkupõrkes kokku Dakari meeskonna Race2Recovery saateautoga. Teine takso, vältimaks otsasõitu, keeras teelt välja ja käis mitu korda üle katuse. Kahjuks hukkusid õnnetuses laupkokkupõrkesse sattunud takso juht ja üks sõitjatest. Seitse inimest said viga, neli Peruu kodanikku ja kolm saateautos Land Rover olnud saatemeeskonna liiget. Vigastatatud viidi lennukiga Limasse ja Race2Recovery tiimi pressiteate sõnul ei ole saatemeeskonna liikmete vigastused eluohtlikud. Peruu kodanike kohta hetkel infot pole. Pean tunnistama, et ei oleks sellel aastal surmast Dakaril tahtnud kirjutada, kuid ei olnud pääsu...puhake rahus. Tegelikult tahaks üldse surmast ja mootorispordist kirjutada nii vähe kui võimalik.

Kuues päev ise oli esimene selle aasta täispikk päev Tšiilis. Katse pikkus oli 454 kilomeetrit, mis oli jagatud kahte osasse, vahepeale jääb 97 kilomeetrine neutralisatsioonilõik. See tähendab, et esimese osa finišis saad ajakaardi, kuhu peale on märgitud, mis kell pead olema teise lõigu stardis. Selles tsoonis on suurim lubatud kiirus piiratud, ehk siis sõidetakse Tšiili seaduste kohaselt. Neutralisatsioonilõigu kilometraaz läheb katse sisse. Ülesõitu tuleb 331 kilomeetrit.Katse viis sõitjad maailma kõige kuivemasse kohta, Atacama kõrbe. Kaks kolmandikku katsest on liiv ja düünid ja arvata oli, et see katse peaks eraldama poisikesed meestest. Üheks mureks sõitjatele oli ka tolm, eriti just neil kiirematel sõitjatel, kes eelmise päeva kehva tulemuse tõttu tagapool startisid ja pidid möödasõite tegema. Ja ega ees ka kõige parem uhada polnud, jälgi ees polnud ja nii on tänavu aega ja kohti kaotatud küll. Pikk päev tähendas ka varajast ärkamist, esimesed tsiklimehed kondasid mööd laagrit ringi juba kella kolme ajal hommikul ja sõid hommikueineks munaputru ja pastat.

foto: DPPI

Tsiklitel ootavad paljud, millal siis neljakordse Dakari võitja Cyril Despres (KTM ) püss paukuma hakkab. Kodanik on  seni esinenud kindlalt, ilma liigseid riske võtmata ja seda on ta ka intervjuudes kinnitanud, öeldes, et säästab end ja masinat. Tänase katse esimeses pooles figureerisid sellised sõitjad nagu Paolo Gonzalves (Husqvarna), koduteedel sõitev Francisco Lopez (KTM), Ruben Faria (KTM) ja ka Marc Coma asendusmees Kurt Caselli (KTM). Esimesena rajale läinud Oliver Pain oli 15, teisena samuti Yamahal sõitev prantslane David Casteu oli 22 ja  Despres oli seitsmes. Kusjuures Despres oli esimeses kontrollpunktis 36's, kuna oli alguses hädas tolmuga, esimese osa lõpuks oli ta esimese pundi kätte saanud. Katse teises osas, mis tõusis 1000 meetri pealt 2500 meetri peale merepinnast tundis end kui kala vees kohalik kutt Lopez, kes möödus Goncalves'ist ja võitis katse. Seda vaatamata sellele, et tema KTM'i mootorist kadus mehe sõnul katse teises pooles jõud. Loodetavasti on see vaid kõrgemal olevast hõredast õhust, sest juhul kui läheks mootorivahetuseks, tuleks selle eest esimesel korral trahvi 15 min.
Goncalves langes kõrgest mängust välja, kui seisis katsel viis minutit ja nii sõitis teise koha välja Faria, kellel jäi naisele sünnipäevakingiks mõeldud katsevõidust puudu 2.34. Nii pidi ta piirduma šokolaadi ja lilledega. Ja kolmas koht ei kellegile muule kui Despres'le, kes tegi taas korraliku päeva ja astus sammu lähemale üldliidri koha säilitanud Oliver Pain'ile. Kahe esimese vahe on vaid 2.22. Pain tegi katsel ühe navigeerimisvea ja kaotas sellega oma kolm minutit, olles katsel üheksas. Despres lükkas üldtabelis kolmandaks Casteu, kes oli katsel 14. Lopez sai samuti kahe koha võrra kõrgemale, kui möödus Viladoms'ist ja Fariast.

Tsiklid peale kuuendat katset

 1, Pain, Yamaha 15:35:23
2, Despres, KTM, +2.22
3, Casteu, Yamaha +4.48
4, Lopez, KTM, +6.06
5, Faria, KTM +8.35
6, Przygonski, KTM +19.15
7, Svitko, KTM +22.08
8, Israel Esquerre, Honda +24.38
9,  Rodrigues, Honda +25.23
10, Botturi, Husqvarna +27.02

Nasser Al-Attiyah, foto: DPPI
Autode arvestuses polnud kuuendal katsel kellegil midagi vastu panna Nasser Al-Attiyah tempole, kui esimese osa lõpus edestas ta üle kuue minutiga Stephane Peterhanselit (Mini), siis oli see märk, et Jeffries Racing poolt Ameerikas ehitatud bagi tunneb end liivas väga hästi. Kuid mitte ainult, kivisemal teisel poolel kasvatas Nasser oma edu ja eelviimases punktis oli tema edu Peterhanseli ees juba pisut üle üheksa minuti. Finišiks oli ta pisut tagasi andnud, edu Peterhanseli ees oli 8.36 ja sellega tuli ta absoluudis suure sammuga Peterhanselile järele. Kolmas koht katsel kuulus Robby Gordonile Hummeril (+13.52). Esimese osa järel kolmas olnud Guerlain Chicherit (SMG Buggy), kes eile 160 km ilma roolivõimuta käsi tappis, kaotas üle kahekümne minuti aega ja kukkus katsel üheksandaks. Eilse päeva võitja Nani Roma istus liivas kinni ja oli katsel 23. kohal, kaotades Nasserile üle tunni. Pisut kaotas seal aega ka Giniel de Villiers (Toyota). Kahjuks sai kuuenda katsega Dakar otsa 2010. aasta võitjale, Carlos Sainzile, kelle bagil andis mootor otsad. Ei mingit hoiatust, et temperatuur oleks kõrge vms. Babahh ja kõik. Carlosel oli see raske Dakar, just selles osas, et mis metsa sai minna, see ka läks.

Absoluutarvestuses on peale kuuendat katset võitlus liidrikoha pärast jäänud kahe mehe vahele ja see läks just eriti põnevaks. Peterhanseli edu Al-Attiyah'i ees kahanes vaid ühe minuti ja kaheksateistkümne sekundi peale.

Autod peale kuuendat katset

 1.  Stephane Peterhansel  X-raid Mini          14h36m16s
 2.  Nasser Al-Attiyah     Red Bull Buggy      +    1m18s
 3.  Giniel de Villiers    Imperial Toyota     +   42m31s
 4.  Leonid Novitskiy      X-raid Mini         +   44m47s
 5.  Guerlain Chicherit    SMG Buggy           + 1h16m26s
 6.  Ronan Chabot          SMG Buggy           + 1h27m52s
 7.  Nani Roma             X-raid Mini         + 1h30m52s
 8.  Bernard Errandonea    SMG Buggy           + 1h50m37s
 9.  Carlos Sousa          Great Wall          + 2h02m55s
10.  Orlando Terranova     X-raid BMW          + 2h05m27s




Veokate arvestuses juhtus taas palju. Probleeme oli pea kõigil esiotsa meeskondadel ja kuna Gerard De Rooy tiim sai kõige paremini hakkama, siis neile ka katsevõit. Teine oli Andrei Karginov ja kolmas Peter Versluis Man'il. Hans Stacey keeras oma Iveco katusele ja kaotas aega kokku üle kolme tunni, Eduard Nikolajevil olid probleemid tehnikaga ja tema tiim oli kaheksas. Eile kinnijäämise ja sellega seonduvalt tehniliste probleemidega maadelnud Alex Loprais kaotas sellega kaks tundi, täna oli ta neljas. De Rooy edu Nikolajevi ees on nüüd 18.40 ja Mardejevi ees 30.32. Tänu Lopraisi meeskonnale, saame heita korra pilgu ka nende kontorisse, ehk siis Tatra kabiini, kus ametis kolm meest, juht, mehaanik ja kaardilugeja. Video on pärit viiendast katsest, kus Alex ka ise täpsemalt räägib mis juhtus.



Quadidel sai katsevõidu Tšiili sõitja Ignacio Casale, kuid liidrina jätkab Marcos Patronelli, kelle edu Casale ees on üle tunni.

Seitsmes katse liigub Calamast Tšiilis Saltasse Argentinas. See on 220 km pikk, ülesõitu tsiklitel ja quadidel 586 ning autodel 534. Sõidetakse see väga hõredas õhus, merepinnast 3500-4500 meetri kõrgusel, rekordkõrgus on 4700 meetrit. Tegu on väga kiire katsega, kus kiirus langeb harva alla 100 km/h tunnis lubavad korraldajad. Saab olema ilmselt taas põnev päev.

Ja siis loomulikult Taivo Luige blogi, milles on ta jõudnud 2005 aasta Dakari 5. jaanuari juurde.

No comments:

Post a Comment