Sunday 6 January 2013

mitte ainult kiirus ja võimsus vaid ka mõistus, dakari teine päev

Peterhansel, foto: Dakar.com/DPPI
Kui Dakari esimene katse oli Dakari mastaape arvestades mikroskoopiline, siis teine päev, mis tegi ringi Peruu linnast Pisco Peruu linna Pisco (jah on küll üks ja sama linn), pakkus sõitjatele 242 kilomeetrise katse. Mis pole ka veel päris õigete Dakari katsete mõõtu. Esmapilgul tundus, et tegu pole väga keerulise katsega, seda siis paberil. Liiv düünid ja pisut kõvemat pinnast, mis seal siis ikka. Aga nagu sellistel puhkudel ikka, hakkab juhtuma just siis, kui seda kõige vähem ootad.
Proovige mõelda, mis võiks olla ühist Tallinna tasuta ühistranspordil ja Dakaril? Mitte midagi? Tegelikult natuke ikkagi on, kui Tallinna busside uued validaatorid ja kaardid ei tahtnud alguses omavahel toimida, siis Dakari teisel päeval tabas pealtnäha samalaadne probleem mitmeid sõitjaid. Nimelt peavad sõitjad katse jooksul teatavaid nn kontrollpunkte (waypoint), mida tuleb siis läbida vastavalt nende iseloomule alates raadiusest 200 meetrit kuni kolm kilomeetrit. Kontrollpunktide eesmärk on muuhulgas ta turvalisus, kui sõitja pole seda läbinud, siis on enam vähem teada, kust teda otsida. Teisel katsel oli neid punkte kokku seitse. Liider Carlos Sainz pidi oma sõnade kohaselt läbima Red Bull Qatar Rally Team bagiga ühte punkti mitmel korral, ilma, et nende GPS oleks seda kinnitanud. Mehed lõid lõpuks käega ja sõitsid edasi, 15 kilomeetrit hiljem oli kõik taas korras. Dakari ametlik leht aga väidab, et Sainzi kaardilugeja eksis roadbooki lugemisel. Sama kontrollpunkti üritas leida ka Nasser Al-Attiyah, kellel see samuti väga hästi välja ei tulnud.
Kümnekordne Dakari võitja Stephane Peterhansel (Mini ALL4Racing) koges samuti ärevaid hetki, kuid tema kaardilugeja Jean-Paul Cottret oli ülesannete kõrgusel ja väike eksimine rajalt suudeti päästa korraliku navigeerimisega. See tähendas seda, et Peterhansel võitis katse, edestades Giniel de Villiers'it (Toyota Hilux) kahe ja poolt minutiga, kolmas oli Ronan Chabot SMG bagil. Al-Attiyah suutis vaatamata jamadele olla katsel kuues, kuid kaotust tuli 11.37. Samas suutsid tema ja tiimikaaslane Carlos Sainz peale navigeerimisjamasid paremat jalga sirgena hoida ja järelejäänud katsel liidrite tempot hoida. Sainzi koht katsel oli 11 ja kaotust tuli 18.03 Kui esimene päev saadi õhtule ilma suuremate jamadeta, siis teisel päeval tabas ebaõnn avapäeva järel kolmas olnud Guerlain Chicherit'id, kelle SMG bagil olid transmissiooni probleemid ja viimased sada kilomeetrit liikus ta vaiksema hooga, mis andis talle katselt pool tundi kaotust. Esimesel katsel kinni istunud Robby Gordon Hummeril kaotas teisel katsel juurde 19 minutit ja on nüüd liidrist pea 50 minuti kaugusel.
Asjad aga nii ei jäänud, Sainzi kaardilugeja Timo Gottschalk ei eksinud ja peale korraldajate poole pöördumist asi selgeks teha, tuli välja, et Sainz oli tiirutanud õiges kohas ja viga oli satelliitsides. Nii võeti Sainzi ajast maha 21.26, mis tal nn õige koha otsimisele oli kulunud. Ja see omakorda tähendas, et Sainz on edasi liider.

Leedukas Benediktas Vanagasel polnud lihtne päev, esmalt eksisid nad koos kaardilugejaga ära, siis tegid avarii, mille tagajärjel sai viga auto kere ja radikas. Viimast pidid mehed vähemalt kolm korda täitma ja asi läks veel hullemaks, kui nende OScar maasturi katus minema lendas, seda koos seal olnud GPS anduritega. Viimased 200 km tuldi ilma esiklaasita. Loodetavasti saavad mehaanikud auto korda ja Leedu sõitjad pääsevad taas rajale, nende koht peale seiklusi on 125.

Autode arvestus peale kahte katset

 1. Carlos Sainz Red Bull Buggy
 2. Stephane Peterhansel  X-raid Mini      +5m05s
 3.  Giniel de Villiers    Imperial Toyota    + 7m543s
 4.  Ronan Chabot          SMG Buggy          + 8m51s
 5.  Orlando Terranova     X-raid BMW         + 11m431s
 6.  Leonid Novitskiy      X-raid Mini        + 14m38s
 7.  Nasser Al-Attiyah     Red Bull Buggy    + 17m32s
 8.  Lucio Alvarez         Overdrive Toyota  + 19m05s
 9.  Krzysztof Holowczyc   X-raid Mini       + 20m53s
 10.  Carlos Sousa          Great Wall        + 22m20s


Eksinud? foto: dakar.com/DPPI

Tsiklite osas on asi üsna kirevaks läinud, teisel päeval sai paljudele saatuslikuks kontrollpunkt 75 kilomeetri juures. Nimelt otsustasid paljud, teiste hulgas liider Francisco Lopez (Honda) ja tema järel ka suursoosik Cyril Despres (KTM). Eesmärgiks oli neil sõita ühest suurest düünist mööda, kuid tagasi rajale, kuivõrd düünides üldse rada on, enam mehed nii lihtsalt ei jõudnud. See tähendas võimalust teistele ja nii võitiski katse Joan Barreda (Husqvarna), edestades teist katalaani Joan Pedrerot (KTM)  3.16. Pedrero jaoks oli see võimalus särada, sest seni on ta Dakaril kaasmaalase Marc Coma, kes tänavu vigastuse tõttu ei sõida, abilisena. Kolmas koht kuulus katsel aussiele, Matt Fishile, kes kaotas võitjale pea kuus minutit. Fish on Husqvarna tiimi veekandja ja see on tema esimene Dakar, mis on talle paganama hästi alanud. Despres oli katsel 12, kaotades võitjale 10.10. Nüüdseks juba endise liider Lopez kukkus kõvasti, katsel oli ta 29 ja kaotust tuli 18.14. Nagu autodel, on ka tsiklite arvestuses uus liider, kelleks on Joan Barreda. Toimunud on ka esimene tulekahju, milles hävis Argentina sõitja Pablo Alejandro Busin'i tsikkel. Mees ise õnnetuses viga ei saanud.

Tsiklid peale kahte katset

1. Joan Barreda Bort,  Husqvarna
2, Ruben Faria, KTM +5.36
3, Joan Pedrero, KTM +6.36
4, David Casteu, Yamaha +6.58
5, Cyril Despres, KTM +8.50
6, Mathew Fish, Husqvarna +9.18
7, Darryl Curtis, KTM +9.19
8,  Pal-Anders Ullevalseter,  KTM +9.27
9, Jordi Villadoms,  Husqvarna +9.35
10, Israel Esquerre, Honda +9.39

Leedu sõitja Gintautas Igaris on mõned kohad tõusnud ja on 104. kohal. Kaotust liidrile on kümmekond minutit üle tunni.



Veokate arvestuses oli taas eksimatu Gerard de Rooy meeskond Ivecol, kes võitsid katse minutilise eduga tšehh Alex Lopraisi ees, kes tunnistas, et ei oleks oodanud Dakari teisel päeval nii keerukat katset. Lisaks kaotas ta aega navigeerimisvea tõttu. Ka de Rooy sõit polnud veatu, kui nad otsisid kümmekond minutit ühte kontrollpunkti. Katsel oli kolmas itaallasest autoralli kahekordse maailmameistri Miki Biasioni meeskond Ivecol. Katse keskel heas hoos olnud Hans Stacey Iveco läks aga vea tõttu külili ja see tähendas 25 minutilist kaotust. De Rooy on liider, edestades Lopraisi 2.16 ja Biasioni 10.55. Esimene Kamaz, Eduard Nikolajeviga roolis on viiendal kohal (+20.20)

Gerard de Rooy foto: dakar.com/DPPI

Quadidel suuri üllatusi polnud, Marcos Patronelli haaras katsevõiduga liidrikoha, teisel kohal on Sebastien Husseini (+0.46) ja kolmas on Ignacio Casale (+9.19).

Esmaspäeval ootab sõitjaid ees teekond Piscost Nazca'sse, katse pikkus on 243 kilomeetrit, ülesõitu 100 kilomeetrit. Enamuses on katse taas liivasel pinnal ja düünides, sees on ka üks korralik ja järsk laskumine, mille käigus tullakse 600 meetri kõrguselt merepinnast ca 50 meetri peale. Ja siis veel üks mäkkeminek, mille käigus jõutakse 200 meetri pealt pea kilomeetri kõrgusele merepinnast.

Lugege siis ikka Taivo Luige blogi, kus kirjas tema ja Andres Rätsepa 2005 aasta seiklused Dakaril, vaatasin just üle, uus osa on üleval ja hakkan seda isegi lugema.



No comments:

Post a Comment