Tuesday 21 May 2013

kuhu kaovad Läti rallisõitjad?

Raimonds Kisiels, kiireim lätlane Talsi rallil. Foto: Maanus Purga

Olles möödunud nädalavahetusel traditsiooniliselt kevadisel Talsi rallil, mis Läti MV etapp, tabasin ennast taas mõttelt, mis on juhtunud Läti ralliga. Normaalse eestlase ja naabrina peaksin tundma rõõmu, kui naabril kehvasti läheb, kuid sellel puhul mitte päris. Loomulikult on hea, kui eestlased võidavad lätlasi, nagu juhtus Talsis, kus eestlased, olles geograafiliselt täpsed saarlased, said kaksikvõidu. Esimene lätlane oli kolmas, Raimonds Kisiels WRC autol meie meeste Ott Tänaku ja Timmu Kõrge N-rühma autode vastu.



Okei, Talsis oli esimese päeva erandlikud ilmaolud, paduvihm kolmandal ja neljandal katsel need, mis mängisid väikese eelise eespool startinutele ja lätlased viisakate inimestena panid etteotsa Eesti, Venemaa ja Leedu sõitjad. Ja nii oli esimesed neli kohta külaliste käes, seda siis peale avapäeva. WRC autol elunautija Kisiels viies. Kolm-neli aastat tagasi oleks see olnud Läti rallisõpradele hullem löök kui IMF'i tingimused neile laenu andmisel. Täna on see aga natuke paratamatus. Rahvast endiselt raja äärde jagub, kuid sõitjaid hakkab väheks jääma.

Toon võrdluse, Eestis on meie üks enim kajastatud klass - N4 saanud aastatega hulgaliselt täiendust. Paljuski ka noorte poolt, kes astunud sammu kaheveolistest edasi. Sellel aastal Markus Abram, varasematel aastatel Sander Pärn, Kaspar Koitla, Siim Plangi ja paljud teised. Ja need on ainult noored sõitjad. Ning ma näen, et selliseid poisse, kes on valmis sammu edasi astuma on meil küll. Kui ainult leitaks võimalused ja ma loodan, et need leitakse. Muidugi liiga lilleline olukord pole ka meil, kui vaadata edasi päris noorte hulka, kes alles esimesi suuremaid rallisid ja sõidavad või tahavad sõita. Seni on meile noori tootnud nö papade seltskonnad, kellega on siis kaasa liikunud ka paljud teised. Tihe konkurents viib edasi. Kui meil praegu ei teki juurde taas sellist tugevamat punti, kes alates kaheveolistest hakkavad koos sõitma ja konkurentsi pakkuma, siis võime olla varsti olukorras, kus on lätlased täna.

Sest vaatame, kes täna Lätis N4 klassis või siis äärmisel juhul A+ klassis, kuhu kuuluvad nende plastikraketid ja WRC auto(d). Talsis oli N4 klassi kolmas ja absoluudi seitsmes Janis Vorobjovs. Kes oli rajal oma kasupojaga, kes talle kaarti luges. Ja autoks EVO 9, kuna õiget masinat ei saadud kokku. Kuid siiski, eelmisel aastal võitles Vorobjovs Andis Neiksansiga Talsi ralli üldvõidu nimel. Nii Andis kui Maris Neiksans on tänavu keskendunud rohkem oma meeskondadele, millega nad pakuvad teenust paljudele Vene rallisõitjatele nii Lätis kui Venemaal. Andise viimase aja mänguasi on aga klassikaline BMW M3, millega on lootus teda sõitmas näha auto24 Rally Estonial. Egle, kes 2009 aastal Talsis Tänakuga kõva lahingu maha pidas on oma endise kiiruse hale vari. Kuid kõige selle juures on väga oluline ära märkida, et Egle on Läti MV liider peale nelja etappi. Tasa targu on mees punkte kogunud, kuid see pole minu hinnangul päris see, mida püüda.

Ja kui vaadata esiveoliste seltskonda, siis ega seal ka lätlastel mingit liiga ilusat pilti pole. Noortetiimis Okarte Akademija on teist aastat sama seltskond ja ma ei saagi päris täpselt aru, kas selle meeskonna eesmärk on toota sõitjaid järgmistesse klassidesse või hoopis on tegu lihtsalt ühe meeskonnaga. Ralfs Sirmacise tempo on seal üldiselt korralik, kuid igal juhul peaks ta varsti edasi liikuma. minu arvates.

Ehk siis, oma töös noortega peame me võtma Läti hetkeolukorda koduses rallis väikese ohumärgina. Ja loodame, et ka lõuna pool lähevad asjad paremaks, konkurents naabrite vahel viib edasi.

No comments:

Post a Comment