Saturday 12 January 2013

meeletu keskmine kiirus ja peavalu, dakari seitsmes katse

Airat Mardejev, foto: Red Bull
Dakari Kamaz'i tühimass on 9,5 tonni. Juhitavus pole ilmselt midagi sellist nagu see on sportautol. Loomulikult on vedrustus hea ja oled kuuepunkti vööga sportistme küljes kinni. Vaatamata sellele ei tundu vähemalt mulle ahvatlev sellise monstrumiga Dakaril sadakond kilomeetrit lasta keskmise kiirusega 130-140 km/h. Aga just seda Dakari seitsmes katse pakkus. See on 220 km pikk, ülesõitu tsiklitel ja quadidel 586 ning autodel 534. Sõidetakse see väga hõredas õhus, merepinnast 3500-4500 meetri kõrgusel, rekordkõrgus on 4700 meetrit. Just kõrguse ja hõreda õhu tõttu kurtsid paljud sõitjad peavalu ja uimasust, mis võib-olla mitte väga keerulise katse raskemaks muutis. Katse esimene osa ja finiš olid maru kiired ja vahepeal oli kavas ka kivide otsas turnimist. Paljud sõitjad kurtsid ka tolmu üle, mistõttu mööda oli kole keeruline saada.

Kahjuks kasvas reedega ka Dakari surmajuhtumite arv, tänavu on see juba kolm inimest, kogu Dakari peale kokku alates aastast 1979 66, kellest 26 on olnud võistlejad. Prantususe tsiklimees Thomas Bourgin, kes teel katsele põrkas kokku mägiteel vastu sõitnud Tšiili politsei autoga. Surm oli silmapilkne...

Kurt Caselli, foto: KTM
Tsiklitel oli asi taas põnev, nagu öeldud katse ise üsna kiire ja osaliselt kivine. Kõige paremini sai nendes oludes hakkama ameeriklane Kurt Caselli, kes siis asendab vigastatud Marc Coma't KTM meeskonnas. Caselli on vaieldamatult USA üks parimad sõitjaid, mis puudutab maratonrallisid ja see katse oli mehele, kes lõpetanud kuulsa Baja 1000 sõidu teisena väga sobilik. Kindlasti aitas kaasa ka see, et sellel katsel sõideti reeglina teedel, kus navigeerimisel ei ole nii suur roll kui düünides. Lisaks sellele ootas ta korra katsel järgi ka Cyril Despres'd kellel olid väikesed probleemid. Kuid vaatamata oma esimesel Dakaril saavutatud katsevõidule ei läinud mees pilvedesse (tegelikult arvestades kõrgust merepinnast olid kõik pilvedes) ja ütles, et õpib iga päevaga uusi asju. Võrdse aja sõitsid välja Francisco Lopez (KTM) ja Oliver Pain (Yamaha), kes jagasid teist ja kolmandat kohta. Kiire ja mõnes mõttes lihtne katse võib aga tsiklite võidu osas olla määrav. Sest suursoosik Despres (KTM) kaotas sellel katsel tsikli tehniliste probleemide tõttu üle 13 minuti ja oli 34. koha. Üldarvestuses kukkus ta viiendaks.

Tsiklid peale seitsmendat katset

1, Pain, Yamaha 15:35:23
2, Lopez, KTM, +6.06
3, Casteu, Yamaha +6.37
4, Faria, KTM +9.42
5, Despres, KTM +14.07
6, Przygonski, KTM +20.43
7, Svitko, KTM +24.51
8, Caselli, KTM +27.46
9, Botturi, Husqvarna +30.18
10, Israel Esquerre, Honda +30.35

Stephane Peterhansel, foto: DPPI
Autodel suuri sündmusi polnud, kiirel katsel sai kõige paremini hakkama Stephane Peterhansel (Mini), kes võitis katse 39 sekundilise eduga Guerlain Chichertit (SMG Buggy) ees. Kolmas oli taas Robby Gordon (Hummer), kes igal võimalusel kirub ennast, et ralli alguses oma võimalused metsa keeras. Ta oli isegi jõudnud kiire arvutuse teha, et ilma neljanda katse katuseta oleks ta hetkel kolmas. Aga on hoopis 23. Eelmisel katsel säranud Nasser Al-Attiyah tunnistas, et see katse nende bagile ei sobinud ja nii kaotas ta Peterhanselile juurde pea kaks minutit. Absoluudis on endiselt nemad kahekesi hetkel võidu nimel kaasa rääkimas.

Autod peale seitsmendat katset

 1.  Stephane Peterhansel  X-raid Mini        16h23m43s
 2.  Nasser Al-Attiyah     Red Bull Buggy       + 3m14s
 3.  Giniel de Villiers    Imperial Toyota     + 44m03s
 4.  Leonid Novitskiy      X-raid Mini         + 48m54s
 5.  Guerlain Chicherit    SMG Buggy         + 1h17m05s
 6.  Ronan Chabot          SMG Buggy         + 1h34m51s
 7.  Nani Roma             X-raid Mini       + 1h38m27s
 8.  Bernard Errandonea    SMG Buggy         + 2h02m17s
 9.  Orlando Terranova     X-raid BMW        + 2h06m38s
10.  Carlos Sousa          Great Wall        + 2h07m29s


Seitsmes katse oligi selline, mis võis kas sobida või mitte. Alex Loprais Tatral kurtis, et nende veokas suudab maru hästi hakkama saada rasketes ja keerulistes oludes, mitte aga kiirteedel. Seda enam oli mees üllatunud, kui sai kirja katselt teise aja, kaotades 1.09 Gerard de Rooy meeskonnale Ivecol. Nemad olid hädas bagidega, kes kiiretel osadel neist mööda uhasid, kuid raskematel lõikudel jalgu jäid ja tempot maha tõmbasid. ma võin kihla vedada, et vähemalt korra käis de Rooy peast läbi mõte, et kurat küll, kui see veel kaua siin tolgendad, siis ma sõidan sust lihtsalt üle. Kolmas oli Kamazil Andrei Karginov (+1.38). Absoluudis  on de Rooy edu hetkel korralik, Nikolajev Kamaz'iga jääb juba 22 minuti kaugusele ja kaheksandal katsel seisud veokatel ei muutu, miks, sellest juba hiljem. Tänu Lopraisi meeskonnale saame ka ise näha, mida tähendab sõita 130-140 km/h keskmist veokaga. Uhhh...Marco Lee ja Jaan Mölder seenior muidugi ainult muigavad, sest nemad oleks ilmselt oma Gaz 51 WRC masinatega kõik selja taha jätnud ;)




Quadid on vaieldamatult kõige igavam klass, Marcos Patronelli võib küll katseid mitte võita, sel korral sai võidu Tšiili kutt Sebatien Palma, kuid üldliider on Patronelli, kelle edu on Ignacio Casale ees tund ja neliteist minutit.

Dakar on nüüd siis Argentinas ja laupäevaks oli korraldajatel aga valmis pandud taas korralik maiuspala. Autode katse pikkus on 470, tsiklitel ja quadidel aga 492 kilomeetrit. Katse on taas jagatud kaheks tükiks, veokatel on katse vaid 155 kilomeetrit pikk, sest teises osas nemad ei sõida. Katse on endiselt merepinnast üsna kõrgel, kui sõidetakse 2000-3000 meetri kõrgusel.

Loo kirjutamise hetkel oli aga selge, et katse esimene, 155 kilomeetri pikkune osa on ära jäetud, kuna suurte vihmade tõttu pole seal võimalik võistelda. Kellele hea uudis, kellele mitte. Veokad seega ei sõida täna üldse katset, vaid liiguvad mööda etteantud trassi laagrist laagrisse. Pühapäeval on Dakaril puhkepäev.
Päris lõpetuseks ka üks selline emotsioonivideo viimaste päevade sündmustest

No comments:

Post a Comment