Wednesday 9 January 2013

kas mu ennustused ei lähegi täppi, dakari viies päev

foto: DPPI

Vaatasin tänast Dakari päeva üsna murelikult. Dakari koduleht on üsna hea, kui saad seal liiklemise selgeks, vaheajad, kommentaarid ja palju muud ilusat ja toredat. Nende Twitter säutsub ka üsna tihedalt, seega kui vähegi telefon või rüperaal lähedal on, oled asjadega kursis, olles samal ajal tuhandeid kilomeetreid eemal lumises Eestis. Kui juba ilmast räägime, siis Dakari esimestel päevadel olid temperatuurid üle 30 soojakraadi ja lähenesid lause 40'le. Tšiilis, Aricas lubab näiteks homseks sooja 25 kraadi ja päike. Aga jah, miks siis seda kõike murelikult vaatasin. Nimelt tegin ma omapoolse ennustuse, kus pakkusin välja võitjad, tsiklitel Despres, autodel Al-Attiyah, veokatel Nikolajev ja quadidel  Łukasz Łaskawiec. Jah, keegi neist hetkel ei ole oma kategooria liider. Päris nõme oleks, kui ühtegi kategooriat ei võidaks. Kaagutan siin küll iga päev Dakar ja Dakar. Tegelikult aga pole paanikaks põhjust, sest nii palju on veel ees. Ja küll te veel näete, et mu ennustused lähevad täppi, või siis vähemalt üks. Tänane päev muidugi liiga palju lootust ei lisanud.

Autod ja veokad ning tsiklid ja quadid sõitsid täna väga erinevat trassi mööda. Päeva alustati hiljem ja kui tsiklid ning quadid panid laagrist, mis asus Arequipas kohe starti, siis autod ja veokad uhasid kõigepealt pea 300 kilomeetrit enne kui katsele jõudisid. Trassid olid üsna erinevad ja ühist oli vaid osa ülesõidust. Tsiklite katse oli 136 autodel aga 172 kilomeetrit. Liiv ja düünid on praeguseks unustatud ja täna oli vaja ületada jõesänge, kihutada mööda kiviseid teid mägedes ja leida orust orgu kõige õigem tee.

Tsiklitel ei olnud kellegil midagi vastu panna David Casteu tempole, kes oma Yamaha YZF kõige kiiremini finišisse tõi. See oli muide Casteu'le kolmas Dakari katsevõit kõigi nende aastate jooksul. Teise aja sai kirja Oliver Pain Yamahal, kes kaotas võitjale 1.09. Kolmas aeg katsel kuulus Juan Pedrerole KTM'il (+2.58), neljas oli muuhulgas ka ragbit mängiv itaallane Alessandro Botturi Husqvarnal (+3.25) ja viies oli KTM'i esinumber Cyril Despres (+4.07), kes kukkus üsna valusalt ja kui üle saja kilone tsikkel talle põlve peale vajus, päästis vaid põlvekaitse hullemast. 40 sekundit kehvema aja sõitis Francisco Lopez (KTM), nende vahele mahtus veel Stefan Svitko (KTM) Slovakkiast (+4.40). Honda esinumber Helder Rodrigues oli katsel kaheksas (+4.52). Kui üldiselt olid sõitjad oma päevaga rahul, siis nende hulka ei kuulunud katseid võitnud ja liidrikohal olnud Joan Barreda, kelle tsiklit vaevasid kütusepumba probleemid. Ta kaotas katsel kolm tundi. Mida on ikka väga palju.

Tsiklid peale viiendat katset:

1, Pain, Yamaha 11:51.29
2, Casteu, Yamaha +1.15
3, Despres, KTM, +6.07
4, Faria, KTM +13.34
5, Villadoms, Husqvarna +13.36
6, Lopez, KTM, +13.39i
7, Botturi, Husqvarna +14.00
8, Przygonski, KTM +19.00
9, Svitko, KTM +20.45
10, Gouet, Honda +22.44

Oliver Pain, foto: DPPI

Autodel oli täna Minil sõitva Nani Roma päev. Kui veel esimeses kontrollpunktis oli bagide kaksikjuhtimine, ehk siis Al-Attiyah ja Sainz, siis juba teises punktis oli Roma liidrikohal ja püsis seal kuni lõpuni. Liider Peterhansel (Mini) tegi taas targa ja korraliku päeva, võtmata erilisi riske, kaotust tiimikaaslasele tuli 1.23. Ja mis tal muret ikka oli, kui Nasser mingi hetkeni oma bagiga talle ikka väga ilusad jooned ette joonistas. Kolmas aeg katsel tuli Robby Gordonile Hummeril, kellele on see lahjaks lohutuseks, sest tema Dakari lootused lendasid Peruu liivadüünidesse. Peterhanselil läks päev ühel hetkel kõvasti lihtsamaks. Kui alguses kaotasid bagidel sõitvad Al-Attiyah lihtsalt sõiduga aega, kipun arvama, et lihtsalt see katse sobis 4x4 masinatele rohkem, siis enne eelviimast kontrollpunkti eksis Nasser korraks ära ja kaotus kärises kahe minuti pealt kuuele ja poolele. Ta suutis siiski lõpus sellest maha lihvida oma pool minutit ja kaotas katse finišis Romale 6.01. De Villiers Toyotal oli katsel neljas, seda vaatamata piduriprobleemidele (+1.51), Sainz viies (+3.41) ja Novitski kuues (+5.10). Sainzi viiendat kohta tuleb tunnustada, sest vanameister jõudis eelmisel päeval peale probleeme laagrisse alles kesköö paiku ja aega ettevalmistusteks uue päeva tarvis ning une jaoks jäi väga vähe. Seda oli ka näha tema tänasest intekast. Kuid ta polnud ainus kannataja, Guerlain Chicherit jaoks oli viies katse tõeline katsumus, kui tema SMG bagil sisuliselt terve katse jagu ei toiminud roolivõim. Eurospordi kokkuvõttes oli näha, kui läbi mees oli ja kuidas tal käed värisesid. Kuid ta oli finišis, koht 24 ja kaotust Romale arvestades olukorda vaid 15.25. Absoluudis suurendas Peterhansel nüüd oma edu Al-Attiyah'i ees pea kümnele minutile, teised jäävad juba kaugemale maha.

Autod peale viiendat katset

 1.  Stephane Peterhansel  X-raid Mini       10h55m32s
 2.  Nasser Al-Attiyah     Red Bull Buggy      + 9m54s
 3.  Giniel de Villiers    Imperial Toyota    + 33m50s
 4.  Leonid Novitskiy      X-raid Mini        + 37m35s
 5.  Nani Roma             X-raid Mini        + 37m43s
 6.  Guerlain Chicherit    SMG Buggy          + 56m34s
 7.  Ronan Chabot          SMG Buggy        + 1h10m35s
 8.  Bernard Errandonea    SMG Buggy        + 1h18m17s
 9.  Boris Gadasin         G-Force Nissan   + 1h31m46s
10.  Pascal Thomasse       MD Buggy         + 1h32m46s



Kui päev varem vedas lekkiva vedrustusega Tatra tšehh Alex Lopraisi siiski finišisse ja tõstis meeskonna veokate liidriks, siis viiendal katsel nii hästi ei läinud. 20 kilomeetrit enne finišit jäid nad liiva nii põhjalikult kinni, et sellel hetkel kui ma kell 01.46 neid ridu kirjutasin, ei olnud nad jõudnud veel katse finišisse. Päeva kiireim oli Hans Stacey meeskond Ivecol, esimene Kamaz Eduard Nikolajeviga roolis sai teise aja (+1.53) ja kolmas oli katsel Gerard de Rooy Ivecol (+2.32), edestades Airat Mardejevit Kamazil kahe sekundiga. Absoluudis sai oma liidrikoha tagasi de Rooy, kelle edu Nikolajevi ees on 5.33 ja Mardejevi ees 17.06.
Quadidel kasvatas oma edumaad Yamahal sõitev Marcos Patronelli, kes võitis katsel kolme minutiga Łukasz Łaskawiec'it ja pea veerand tunniga Ignacio Casalet. Üldarvestuses kolmandal kohal olev Laskawiec on Casalest kahe minuti kaugusel ja see mis nad omvahel korraldavad ilmselt liider Patronellit ei kõiguta, tema edu nende ees on tublisti üle tunni. Panen siia ka kolmanda ja neljanda katse quadide ja veokate video, sest nende materjal tuleb tavaliselt hiljem ja nö põhikokkuvõttesse Youtube'is ei mahu.


Nagu siis juba asisemad aru on saanud, jäeti tänavusel Dakaril hüvasti Peruuga, kus sõidetud esimesed katsed olid tõeliselt rasked ja keerulised. Nüüd ollakse Tšiilis ja kuuendal päeval hakkab karavan liikuma Aricast Calama'sse. Katse pikkus on 454 kilomeetrit, mis on jagatud kahte osasse, vahepeale jääb 97 kilomeetrine neutralisatsioonilõik. See tähendab, et esimese osa finišis saad ajakaardi, kuhu peale on märgitud, mis kell pead olema teise lõigu stardis. Selles tsoonis on suurim lubatud kiirus piiratud, ehk siis sõidetakse Tšiili seaduste kohaselt. Neutralisatsioonilõigu kilometraaz läheb katse sisse. Ülesõitu tuleb 331 kilomeetrit. Siililegi selge, et saab olema pikk ja raske päev, mis viib sõitjad maailma kõige kuivemasse kohta, Atacama kõrbe. Kaks kolmandikku katsest on liiv ja düünid ja arvata on, et see katse peaks eraldama poisikesed meestest.

No comments:

Post a Comment